O nama

Početak BHIDAPA-e

BHIDAPA je započela s radom u decembru 2014., kao odgovor na rezultate istraživanja o problemima mentalnog zdravlja djece i adolescenata na našem području. Rezultati istraživanja ukazuju da skoro svako četvrto dijete pati i da je pod visokim rizikom za mogući razvoj mentalnih poteškoća. Navedeni rezultati su u skladu sa svjetskim istraživanjima i pokazateljima WHO, kao i izvještajima koji govore o najvećem deficitu stručnjaka iz oblasti mentalnog zdravlja razvojne dobi. Osnovni cilj BHIDAPA-e bio je pokretanje specijaliziranog edukacijskog programa iz integrativne psihoterapije i savjetovanja za djecu i mlade na području Bosne i Hercegovine, radi osiguravanja i unapređenja zaštite mentalnog zdravlja i optimalnih uslova za zdrav razvoj svakog djeta i adolescenta. Psihoterapija razvojne dobi, kao zasebna i neovisna znanstvena disciplina i profesija, zauzima značajno mjesto u primarnoj, sekundarnoj i tercijarnoj prevenciji u očuvanju zdravlja i dobrobiti djece i mladih.

Kako se Psihoterapija djece uveliko razlikuje od psihoterapije odraslih zbog čega je neophodna specifična edukacija, BHIDAPA, 2015. godine pokreće, u dijelu primarne prevencije, prvi edukacijski program iz integrativne psihoterapije i savjetovanja djece i adolescenata koji se bazira na razvojnom pristupu djeci i mladima inkorporirajući humanistički, holistički i integrativni pristup usklađen sa novim spoznajama iz područja neuroznanosti, razvojne psihologije, psihoterapije uz vodstvo Profesorice Dubravke Kocijan Hercigonja, neuropsihijatrice i psihoterapeutkinje za djecu i mlade, u saradnji sa Institutom D.O.M.

Edukanti su, do sada, imali priliku integrirati svoja znanja i vještine od preko 20 eminentnih stručnjaka iz Bosne i Hercegovine, Hrvatske, Slovenije, Engleske, Malte, Srbije i Amerike.

Prva akreditacija EIATSCYP

U aprilu 2016. godine u Antwerpenu postajemo ravnopravni član europskog interdisciplinarnog terapijskog servisa za djecu i mlade – EIATSCYP i prvi europski akreditovan edukacijski program iz oblasti integrativne psihoterapije i savjetovanja djece i adolescenata u Bosni i Hercegovini.

Prvi diplomirani dječiji i adolescentni integrativni psihoterapeuti

U septembru 2017. godine naša država dobiva devet europski licenciranih dječjih i adolescentnih integrativnih psihoterapeuta koji su uspješno zadovoljili sve uslove edukacijskog programa prema europskim propozicijama, te uspješnim polaganjem završnog ispita pred tročlanom komisijom u sastavu Prof. dr. med. sci. Dubravka Kocijan-Hercigonja, neuropsihijatar i psihoterapeut za djecu i adolescente, mentor;  Prof. dr. med. sci. Vera Daneš-Brozek, dječji psihijatar i psihoterapeut i Doc. dr. psih. sci. Lidija Petocić, psihoterapeut, stekli zvanje Dječjeg i adolescentnog integrativnog psihoterapeuta. Ceremoniji dodjele diploma pvih dječijih i adolescentnih psihoterapeuta, obratio se prim. dr. Goran Čerkez, zamjenik ministra Federalnog ministarstva zdravstva i svojim prisusvom uveličao ovu svečanost.

Tako naša država dobiva prvih devet europski licenciranih dječjih i adolescentnih integrativnih psihoterapeuta u Bosni i Hercegovini.

Interdisciplinarni terapijski centar

Krajem 2017. godine, odlukom Skupštine BHIDAPA, statut Asocijacije se proširuje sa glavnim ciljem dosezanje najvećih standarda u poštivanju Konvencije o pravima djeteta kroz zalaganje za stvaranje uvjeta za otvaranje Interdisciplinarnog terapijskog centra za zaštitu djece, mladih i obitelji.

U maju 2018. godine po modelu i uz nesebičnu podršku djelatnika Poliklinike za zaštitu djece i mladih grada Zagreba na čelu sa ravnateljicom Prof. dr. Gordanom Buljan Flander, kliničkim psihologom i psihoteraputom BHIDAPA otvara prvi Interdisciplinarni terapijski centar za zaštitu zdravlja djece, mladih i obitelji u BiH.

Brošura o terapijskom centru

Prvi interdisciplinarni kongres

Od 18. do 21. oktobra 2018. u Sarajevu je održan Prvi Kongres dječije i adolescentne psihoterapije – “Mjesto psihoterapije u očuvanju zdravlja i dobrobiti djece i adolescenata” koji je imao za cilj istaći postojanje potrebe za povećanjem svjesnosti svih stručnjaka iz oblasti zdravstva, socijalne zaštite, obrazovanja i pravosuđa o važnosti multidisciplinarne i intersektoralne suradnje u očuvanju zdravlja i dobrobiti djece i adolescenata. Kongres je bio mjesto susreta različitih disciplina, institucija i organizacija, na kojem je prisustvovalo preko 500 učesnika iz 16 zemalja regije i svijeta sa 110 predavača. Izlaganja su bila organizirana kroz plenarna predavanja, okrugle stolove, radionice, simpozije i panele. Bilo je zadovoljstvo predstaviti ulogu psihoterapije kroz primarnu, sekundarnu i tercijarnu prevenciju u očuvanju zdravlja i dobrobiti djece i adolescenata kroz tri skupine:

  1. Mentalno zdravlje djece i adolescenata
  2. Specifičnosti terapijskog pristupa kod različitih problema i izazova odrastanja djece i adolescenata u novom milenijumu
  3. Psihoterapijski pristup u tretmanu djece i adolescenata – radionice

Prvi interdisciplinarni časopis

Početkom 2019. godine pokrenuli smo Prvi Internacionalni časopis: “Psihoterapija u očuvanju zdravlja i dobrobiti djece i adolescenata”. Psihoterapija razvojne dobi, kao zasebna i neovisna profesija, zauzima značajno mjesto u primarnoj, sekundarnoj i tercijarnoj prevenciji u očuvanju zdravlja i dobrobiti djece i mladih. Nove spoznaje jasno ukazuju da većina psiholoških poteškoća u odraslosti ima svoje korijene u djetinjstvu. Cilj Časopisa je povećanje svjesnosti i naglašavanje važnosti  znanstvene i stručne saradnje u ranom prepoznavanju i specifičnim intervencijama usmjerenim na tretman djece, mladih i njihovih roditelja, kako bismo zajedno prevenirali, u najvećem mogućem stepenu, razvoj poremećaja u odrasloj dobi. Konvencija o pravima djeteta temeljna je vrijednost za promicanje zdravlja.

Časopis omogućava prikaz izvornih znanstvenih članaka, preglednih članaka, stručnih članaka i studije slučaja iz različitih oblasti koji teže očuvanju zdravlja i dobrobiti djece i mladih.

Saradnja sa rektoratom Univerziteta u Zenici

U februaru 2019. potpisana je saradnja između Rektorata Univeziteta u Zenici i BHIDAPA-e, a 25.10.2019. na Medicinskom fakultetu Univerziteta u Zenici, zvanično je počeo edukacijski program iz oblasti Psihoterapijskog savjetovanja za djecu i adolescente u centrima za mentalno zdravlje u zajednici. Diplomirane integrativne psihoterapeutkinje za djecu i adolescente, stručne su saradnice u nastavi: prim. mr. sc. med Azra Arnautović, dipl. psih. Belma Žiga, doktorantica mr.sc Đana Lončarica, dipl.psih. Sabina Zijadić Husić, dipl. psih Selma Gaši, dipl.psih Senka Čimpo i soc.ped Mirjana Gavrić.

Iskreno zahvaljujem prim. dr. Goranu Čerkezu zamjeniku ministra Federalnog ministarstva zdravstva, Projektu mentalnog zdravlja BiH pod vodstvom mr. sc. Irine Puvača, Prorektoru prof. dr. sc Sabahudinu Ekinoviću i Medicinskom fakultetu Univerziteta u Zenicu, na čelu sa prof. dr.med.sc Harunom Hodžićem, dekanom Medicinskog fakulteta, na prepoznavanju važnosti specijalizirane edukacije iz oblasti dječije i adolescentne psihoterapije i savjetovanja. Vjerujemo da je ovo značajan iskorak i početak dugogodišnje saradnje da zajednički učestvujemo u realizaciji edukacijskih programa iz oblasti dječije i adolescentne psihoterapije i savjetovanja čime postajemo vodeći u regiji. Cilj edukacijskih programa je pružanje jedinstvenih standarda edukacije-treninga usmjerenih na njegovanje zdravlja, zaštitu i dobrobit djece i mladih, a time i društva u cjelini.

Ispred BHIDAPA-e, dr. sci. Mirela Badurina, osnivač i direktorica

Ne smijemo kao društvo zaboraviti da budućnost svake individue i čovječanstva generalno zavisi od djeteta, njegovog razvoja kreacije selfa i svijeta oko njega.

Prof. dr. sc. Dubravka Kocijan Hercigonja
Komisija EAIP-a za provjeru edukacijskih standarda

Europski akreditiv EAIP

U decembru 2019., godine naš Edukacijski centar posjetila je komisija EAIP-a. Ugostili smo predsjednika Europske asocijacije za Integrativnu psihoterapiju, Brunu Van den Bosch-a i članicu upravnog odbora EAIP-a, Hilde Vleugels. BHIDAPA zadovoljava sve kriterije za punopravno članstvo i sticanje statusa Europski akreditovanog Instituta za Integrativnu psihoterapiju – EAIP. Zvanični akreditivi donešeni su na generalnoj godišnjoj skupštini EIAP-a u oktobru 2020. godine, čime BHIDAPA postaje punopravni član EAIP organizacija i time stiče status Europski akreditovanog Centra za provođenje edukacijskog programa iz oblasti Integrativne psihoterapije u Bosni i Hercegovini.

Ovaj veliki uspjeh ulaska BHIDAPA-e u Europski akreditovane Institute za Integrativnu psihoterapiju obogaćen je i sa novim diplomiranim psihoterapeutima na svečanoj promociji druge generacije dječjih i adolescentnih integrativnih psihoterapeuta i savjetnika.

Druga generacija dječijih i adolescentnih psihoterapeuta i savjetnika

U februaru, 2020. godine u Centru za interdisciplinarne studije Univerziteta u Sarajevu promovirana je Druga generacija dječjih i adolescentnih integrativnih psihoterapeuta i savjetnika u Bosni i Hercegovini. Ispitna komisija u sastavu:

  • Prof. dr.sc. Dubravka Kocijan Hercigonja dr.med., neuropsihijatar i integrativni psihoterapeut za djecu i mlade-mentor;
  • Prof. dr.sc. Gordana Buljan Flander, klinički psiholog i integrativni psihoterapeut;
  • Prof. dr.sc. Mirjana Graovac, dr.med., psihijatar i psihoanalitički psihoterapeut,

ocijenila je odbrane završnog ispita diplomantica najvišom ocjenom i promovirala, drugu generaciju diplomiranih dječjih i adolescentnih integrativnih psihoterapeuta i savjetnika.

Na svečanoj ceremoniji u prisustvu, preko 150 gostiju, članova porodica, prijatelja, kolega i koleginica, obratili su se uvažene profesorice ispitne komisije, voditeljica edukacijskog programa dr. sc. Mirela Badurina, prim dr. Goran Čerkez, zamjenik ministra za Javno zdravstvo Federalnog ministarstva zdravstava.

Globalna virtualna supervizija Oaklander Trening Centra

U martu 2020. godine BHIDAPA se aktivno uključuje u globalnu virtualnu superviziju Oaklander Trening Centra. Mreža okuplja stručnjake psihoterapijskih instituta i centara za djecu i adolescente iz preko 25 zemalja svijeta. Supervizije i konsultacije su namijenjene psihoterapeutima za djecu, adolescente i roditelje koji usklađuju svoj rad sa virtualnim modelom Oaklander „Just for Now“.

Kao odgovor na pandemiju COVID-19, stručni tim BHIDAPA-e se pripremio i osnažuje za virtualne krizne intervencije, kroz: multidisciplinarnu procjenu, psihološku intervenciju i tretman usmjeren na normalizaciju, stabilizaciju i podršku razvoja kapaciteta rezilijentnosti djece i njihovih roditelja, kao i intersektoralne intervencije usmjerene na zaštitu djeteta u trenutnoj zdravstvenoj krizi s ciljem doprinosa smanjenja negativnih utjecaja pandemije na mentalno zdravlje djece, adolescenata i njihovih obitelji.

Edukacijski centar BHIDAPA-e obezbijeđuje kontinuiranu edukaciju, intervizije i supervizije našem interdisciplinarnom stručnom timu terapijskog centra za zaštitu djece, mladih i obitelji,  o učinkovitim načinima provođenja virtualnih/telefonskih kriznih intervencija, dijagnostičkog, savjetodavnog i psihoterapijskog tretmana djece, mladih i roditelja u kriznom periodu, poštujući preduslove etičkog kodeksa za održavanje virtualnih/telefonskih tretmana.

Znanja i vještine usvajane tokom globalne zdravstvene krize, koristit će stručnom timu i u post-pandemijskom periodu.

Projekat Virtualne krizne intervencije

Kako bi doprinijeli zaštiti i smanjenju negativnog utjecaja zdravstvene krize na mentalno zdravlje i dobrobit djece, adolescenata i njihovih roditelja, u maju 2020. godine kreirali smo i implementirali Projekt edukacije/ treninga pod nazivom Virtualne krizne Intervencije „Ovdje i sada“ u suradnji sa UNICEF-om BiH, uz podršku USAID-a i saglasnost nadležnih ministarstava u BiH. Edukacija/trening imao je za cilj osnažiti profesionalce iz centara za mentalno zdravlje, centara za socijalni rad i odgojno-obrazovnih institucija u BiH u primjeni virtualnih/telefonskih kriznih intervencija u radu sa djecom, mladima i obiteljima, tokom pandemije COVID-19.

Drugi internacionalni kongres

Uprkos zahtjevnom vremenu, organizovali Drugi internacionalni kongres dječije i adolescentne psihoterapije pod nazivom: Značaj i mogućnosti psihosocijalne podrške u zaštiti mentalnog zdravlja djece i mladih, u doba i poslije pandemije COVID-19. Glavni partner Kongresa je UNICEF BiH.

Hvala svim predavačima koji su se u kratkom vremenu odazvali našem pozivu i spremnosti da u promijenjenim uvjetima podijele svoja znanja i primjere dobre prakse.

Treća generacija dječijih i adolescentnih integrativnih psihoterapeuta

Završni ispit treće generacije održan je u junu 2021. godine, kombinovano, uživo i online. Ispit se sastojao iz dva dijela i uključivao je prikaz integracije teorijskog i praktičnog znanja i vještina diplomantica u terapijskom tretmanu djece, adolescenata i njihovih roditelja. Ispitna komisija u sastavu:

  • Prof.dr.sc. Dubravka Kocijan Hercigonja, dr.med., neuropsihijatar, integrativni psihoterapeut za djecu i mlade, mentorica i predsjednica komisije;
  • Prof.dr.sc. Gordana Buljan Flander, klinički psiholog i integrativni psihoterapeut za djecu i mlade, mentorica i članica komisije;
  • Prof.dr.sc. Mirjana Graovac, dr.med., psihijatar, specijalista dječije i adolescentne psihijatrije i psihoanalitički psihoterapeut, mentorica i članica komisije,

ocijenila je odbrane završnog ispita diplomantica u skladu sa pokazanim znanjem i vještinama.

Predsjednica ispitne komisije iznijela je odluku komisije i promovirala treću generaciju diplomiranih dječjih i adolescentnih integrativnih psihoterapeuta iz Bosne i Hercegovine, Srbije i Hrvatske. Dječje i adolescentne integrativne psihoterapeutice treće generacije edukacijskog programa su: Mia Roje Đapić, Jelena Subašić, Merima Špirtović, Maja Žuljević, Marija Pavlović, Amra Razman, Iskra Mihalj, Katarina Višić i Samira Omerkić (po redoslijedu polaganja).

Projekat u saradnji sa ljekarima svijeta

Projekat pod nazivom Osnovne vještine u tretmanu djece u pokretu i plan oporavka realizovan je u 2021. godini u saradnji sa Médecins du Monde i UNICEF BiH.

Edukacija je namijenjena stručnjacima (psiholozima, psihoterapeutima, pedagozima i socijalnim radnicima), koji pružaju psihosocijalnu podršku djeci u pokretu u migrantskim kampovima u Bosni i Hercegovini i Hrvatskoj.

Saradnja između Médecins du Monde i BHIDAPA-e je započela u januaru 2021. godine sa ciljem jačanja kapaciteta stručnjaka za specifični tretman djece i adolescenata u pokretu, sa i bez pratnje, u očuvanju mentalnog zdravlja.

Prva generacija integrativnih psihoterapeuta za odrasle

U septembru 2021. godine započeli smo još jedan historijski korak u razvoju psihoterapije u Bosni i Hercegovini. Modulom na Temu: Integrativna psihoterapija, uvod i usporedbe, Prof. dr. sc. Gregor Žvelc, psihoterapeut, trener i supervizor, zvanično je otvorio prvi edukacijski program iz oblasti Integrativne psihoterapije za odrasle. Ovim novim programom, BHIDAPA je upotpunila edukacijske programe iz Integrativne psihoterapije. Istovremeno, edukaciju iz dječje i adolescentne integrativne psihoterapije započela je peta generacija edukanata. Zadovoljstvo nam je da su naši BHIDAPA europski akreditovani edukacijski programi prepoznati i izvan granica naše domovine, jer su nam se pridružile kolegice i kolege i iz Srbije, Hrvatske, Crne Gore, Sirije.

Projekat Interdisciplinarna mreža stručnjaka

Nakon završenog prethodnog ciklusa edukacije “Virtuelne krizne intervencije Ovdje&Sada”,  cilj novog ciklusa jeste razvoj i jačanje uspostavljene Interdisciplinarne mreže stručnjaka “Ovdje & Sada” u očuvanju mentalnog zdravlja djece u Bosni i Hercegovini. Edukacija-trening je usmjerena na  jačanje kapaciteta rezilijentnosti zajednice u svrhu pružanja rane intervencije, promociju mentalnog zdravlja i emocionalne dobrobiti djece, adolescenata i njihovih porodica.

Pored tematskih modula, prostora za supervizijska pitanja, značaj ovog projekta je i istraživanje/screening mentalnog zdravlja djece i adolescenata u Bosni i Hercegovini. Završna faza projekta je konferencija na kojoj će biti predstavljeni rezultati i primjeri dobre prakse usmjereni na promociju mentalnog zdravlja djece, adolescenata i njihovih porodica. Zahvaljujemo se partnerima projekta UNICEF-u u BIH i EU i nadležnim ministarstvima na ukazanom povjerenju i podršci.

Vjerujemo da smo uspjeli da se glas djece, mladih, njihovih roditelja i odgajatelja, čuje. Na konferenciji su, svojim obraćanjem, počasne zvanice upravo naglasile značaj ovog projekta koji je u fokus stavio promociju mentalnog zdravlja djece i mladih kroz jačanje rezilijentnosti zajednica stručnjaka iz oblasti pomažućih struka. Naglasio se i deficit kadra iz oblasti dječje i adolescentne psihijatrije, psihoterapije i savjetovanja i potreba za programima edukacije.

Završni događaj u okviru jednogodišnjeg projekta Interdisciplinarna mreža stručnjaka „Ovdje&Sada“ je online konferencija „Dječja duša treba da se sluša”, organizovana 28.11.2022. godine u saradnji sa UNICEF-om. Konferencija je okupila preko 200 učesnika.

Ovo je bila prilika da bilježimo značaj programa koji je okupio u ovom dijelu projekta “Ovdje&Sada” 34 stručnjaka iz zdravstvenog, socijalnog, odgojnog i obrazovnog sektora iz Federacije Bosne i Hercegovine, Republike Srpske i Brčko distrikta. Indirektni korisnici projekta, u odnosu na dostavljene podatke od strane 65% stručnjaka uključenih u Projekat, su: djeca, roditelji i primarni skrbnici (ukupno 3178 korisnika, od toga 1860 djece i adolescenata). Mnogobrojni učesnici konferencije potvrdili su važnosti dobrobiti tokom edukacije a posebno stvaranje, jačanje, širenje i njegovanje interdisciplinarne mreže stručnjaka “Ovdje&Sada”. Sada su jedni drugima podrška.

Počasne zvanice bile su: predstavnica UNICEF-a u BiH dr. Rowan Khan, pomoćnik ministra za javno zdravlje Federalnog ministarstva zdravstva prim. dr. Goran Čerkez, pomoćnik ministra zdravlja i socijalne zaštite Republike Srpske dr. Milan Latinović i mr.sc. Mara Matkić predstavnica odjela za predškolsko i školsko obrazovanje Brčko distrikta Bosne i Hercegovine. Zahvaljujemo se kolegi Esminu Brodliji i kolegicama Ljiljani Uletilović, Emanueli Buzak i Cvijanki Rakić na uvidima i iznesenim primjera dobre prakse. Posebno se zahvaljujemo našim profesoricama: Prof. dr. sc. Gordani Buljan Flander, Prof. dr. sc. Mirjani Graovac i Prof. dr. sc. Tatjani Stefanović Stanojević na izdvojenom vremenu i održanim plenarnim predavanjima.